zaterdag 30 april 2011

Protest tegen tentoonstelling in kathedraal

woensdag 20 april 2011
 
HASSELT - Een kunstwerk van de gekruisigde Christus in de Hasseltse kathedraal lokt protest uit van Waardig Katholiek, een groep conservatieve katholieken.
Waardig Katholiek, een werkgroep conservatieve katholieken, kwam gisteren in stilte op tegen de expositie Opnieuw geboren worden in de Hasseltse kathedraal. Volwassen cursisten van de Stedelijke Academie geven er de sacramenten op een eigentijdse manier weer.

Een opvallend kunstwerk is de gekruisigde Christus met een blokje voor zijn geslachtsdelen. 'De tentoonstelling banaliseert heilige symbolen op een bijna spottende manier', zegt woordvoerder Jens Taskin. 'Die houding van alles kan en alles mag binnen de katholieke kerk klagen wij aan.'

Jan Vos, voorzitter van de parochieraad die de expositie organiseert, verdedigt zich: 'De samenwerking met de academie past perfect binnen onze geloofsbeleving. De reacties zijn ook overwegend positief.'
 

bron: http://standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=B33941VC&sectionid=ab8d3fd8-bf2f-487a-818b-9ea546e9a859
 
Zelf ben ik naar dit kunstwerk gaan kijken nadat ik even in de stad was gaan winkelen. Persoonlijk vindt ik het een zeer mooie eigentijdse verwerking van de kruisiging van Jezus. Er zijn natuurlijk mensen die kritiek hebben op dit werkstuk, dat respecteer ik ook, maar een echt protest hier tegen uitvoeren vind ik zelf overdreven. Het is zeker de moeite waard om eens te gaan kijken !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten